powered by Surfing Waves

Περιβαλλοντική

Η Περιβαλλοντική Εκπαίδευση θεωρείται αναπόσπαστο και ουσιώδες τμήμα της παιδείας του κάθε πολίτη και πρέπει να ενισχύεται όσο το δυνατόν νωρίτερα σε όλα τα επίπεδα της εκπαίδευσης. Eνθαρρύνει τα άτομα για ορθολογική περιβαλλοντική δράση ώστε να διατηρηθεί η αρμονία και η ισορροπία ανάμεσα στον άνθρωπο και το περιβάλλον.

 

Μέσω της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης διαμορφώνονται στάσεις και αντιλήψεις σε άτομα και κοινωνικές ομάδες με τέτοιο τρόπο ώστε να μπορούν με ατομική αλλα και συλλογική δράση να κατευθύνονται στην αντιμετώπιση περιβαλλοντικών προβλημάτων.

 

Η διαμόρφωση της περιβαλλοντικής συνείδησης θα πρέπει να ξεκινά απο την προσχολική ηλικία.Η σπουδαιότητας της είναι τεράστια καθώς συμβάλει όχι μόνο στην απόκτηση γνώσεων,αλλα και στην ενεργοποίηση συναισθημάτων, στάσεων και δεξιοτήτων, κοινωνική δράση και συμμετοχή αλλα και υπέυθυνη καθημερινή συμπεριφορά των παιδιών.Η απόκτηση μιας υπεύθυνης συμπεριφοράς αντανακλάται στις καθημερινές ατομικές συνήθειες όπως στην οικονομία νερού και ενέργειας ,στην εφαρμογή προγραμμάτων ανακύκλωσης ,στην αντίσταση στην υπερκατανάλωση,αλλα και στην ευρύτερη γνωριμία με τη φύση και το περιβάλλον μέσα απ προγράμματα περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης.

 

Με την εκπόνηση περιβαλλοντικών δραστηριοτήτων μέσα απο την οικογένεια και στη συνέχεια μέσα απο τις σχολικές μόνάδες ,θέτονται οι βάσεις για την απόκτηση της περιβαλλοντικής συνείδησης στα παιδιά της προσχολικής και της σχολικής ηλικίας , καθώς αποτελούν το μελλοντικό έμψυχω υλικό του πλανήτη. Μέσα απο προγραμματισμένες δραστηριότητες όχι μόνο, μεταλαμπαδεύονται γνώσεις αλλα αναπτύσσονται νέοι τρόποι προσέγγισης ,σκέψης και επίλυσης προβλημάτων. Παράλληλα, οι δράσεις αυτές μπορεί να αποτελέσουν ένα κίνητρο για προβληματισμό, αφύπνιση και ενεργοπόιηση και των ενηλίκων στο σχολείο αλλα και μέσα στην ίδια την οικογένεια, για να εργαστούν ομαδικά και ατομικά για την προστασία του περιβάλλοντος, το οποίο αποτελεί την βασική επιδίωξη της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

 

Έννοιες όπως διαχείριση απορριμμάτων, ανακύκλωση, όξινη βροχή, μόλυνση των υδάτων, τρύπα του όζοντος, οικολογικές διαταραχές, φυσικές καταστροφές, υπερβόσκηση, ηχορύπανση, είδη πρός εξαφάνιση είναι πια καθημερινότητα στη ζωή των παιδιών και των ενηλίκων και απειλούν τη ζωή στον πλανήτη.

 

Μέσα απο ενεργητικές μεθόδους μάθησης ,οι παιδαγωγοί αλλα και οι γονείς μπορούν να κινητοποιήσουν τα παιδιά στο ξεκίνημα της ανακάλυψεις του περιβάλλοντος. Με την ενεργητική παρατήρηση πραγμάτων, καταστάσεων, φυσικών φαινομένων, με την εξάσκηση των αισθήσεων και με την ενθάρρυνση της τάσης για έρευνα και πειραματισμό, τα παιδία μπορούν και πρέπει να αναλάβουν πρωτοβουλίες αρχικά μέσα στην οικογένεια και στην συνέχεια στη σχολική κοινότητα.

 

Οι παιδαγωγικές μέθοδοι που θα επιλεγούν απο τους Παιδαγωγούς πρέπει να ανταποκρίνονται και να συμβαδίζουν με το ηλικιακό, νοητικό, κοινωνικό και συναισθηματικό επίπεδο των εκπαιδευόμενων.

 

Πηγή: Γεωργία Νικητέα